3 Geboden voor je tijdschrift

Gij zult niet dit! Gij zult niet dat! Gij zult dit doen en dat laten! Drie geboden voor betere magazines. Het maakt niet uit of je een personeelsmagazine maakt of een special-interest blad onder handen hebt, ze komen altijd van pas als je een boost aan je tijdschrift wilt geven. En hou je niet van gebiedende wijs? Lees dan ‘tip’ waar je ‘gebod’ ziet staan ;-).

Gebod 1: Varieer!

“Het verschil tussen een brochure en een tijdschrift? Soms is er geen verschil, maar dan is het tijdschrift slecht gemaakt.” Een mooie uitspraak van Rob van Vuure, bladendokter. In een brochure streef je ernaar alle hoofdstukken op dezelfde manier vorm te geven. Maar in een magazine gelden andere regels. Daar kun je een foto nemen die eigenlijk alles zegt en volstaan met een goed bijschrift. Of een citaat van een hotemetoot tot tegelwijsheid verheffen en ook als zodanig afbeelden. Klaar.

Een blad is: informatieve kadertjes, eens een illustratie in plaats van een foto, een kop over de hele pagina, een artikel van 15 pagina’s, een rubriek in de marge van de pagina.

Gebod 2: Bundel!

Het vraagt een beetje anders denken, maar als je het eenmaal doorhebt, zie je overal kansen: bundel dezelfde soort informatie in je magazine tot een informatief katern. Afwijkend vormgegeven en daardoor herkenbaar als ‘urgent’, ‘actueel’ of ‘praktisch’. Tentoonstellingsgegevens, hier en daar aangevuld met een uitgebreidere beschrijving in het katern Scherven in keramisch magazine KLEI. Eisen voor toelating en contactgegevens van opleidingen bijeengebracht in de Yellow Pages in magazine Source. Alle voorstellingen van het seizoen met beknopte omschrijving en de kalender bij elkaar in een roze katern achterin het Verbeeldingsmagazine voor Theater De Verbeelding.

Niet versnipperd door je blad heen, maar handzaam bij elkaar gebracht in een ‘tijdschrift-in-tijdschrift’ want idealiter geef je het katern nog een toepasselijke naam.

Gebod 3: Geef smoel!

Stel dat je een losse pagina uit je blad tegenkomt, kun je die dan herkennen? Of had het een pagina uit elk ander personeelsmagazine of relatietijdschrift kunnen zijn? Van de daken schreeuwen hoeft niet, maar een beetje (meer) smoel kan geen kwaad. Kies een aandachttrekkende letter voor de koppen (geknipt van stof, zo hoog als de pagina), een bijzonder kleurpalet (neonkleuren, zwart-wit of alles rood …), geeft afwijkend vorm aan een streamer of quote (handgeschreven, maffe aanhalingstekens).

Verwar ‘smoel’ overigens niet met ‘huisstijl’. Huisstijlen zijn voor brochures. Smoel is voor tijdschriften.

De kracht van magazines

Met het boek Magazine Power geven we je nog meer handvatten en ideeën om het verhaal van jouw organisatie of bedrijf te vertalen in een aantrekkelijk en authentiek magazine. In bijna 70 pagina’s leggen we uit hoe je een bladformule opstelt, wanneer je (niet) voor een digitaal magazine kiest, hoe je kunt denken als een bladenmaker. En je hebt genoeg argumenten om je blad intern te verkopen.

MagazinePower
3 Geboden voor je tijdschrift