Brainstorm: een frisse wind door je magazine

Een brainstorm, veel mensen hebben er wel eens aan eentje deelgenomen. Ideeën verzamelen rondom vragen als “Welke richting gaan we op met ons bedrijf?” of “Hoe maken we van dit project een succes?” en “Waarmee gaan we onze klanten dit jaar verrassen?”.

Je kunt een brainstorm ook heel goed inzetten om input te genereren voor je relatiemagazine. Om je blad een boost te geven of juist om een nieuw initiatief handen en voeten te geven.

Dat laatste deden we voor de Kloosterkerk in Den Haag die hun jaarlijkse activiteitengids wilden upgraden naar een jaarlijks magazine. Voor leden en geïnteresseerden organiseert de Kloosterkerk zo’n 250 activiteiten per jaar, van verdiepende colleges tot verschillende gespreksgroepen, Open Tafels, een kloosterweekend en cantate-diensten.

Met wie brainstormen?

Een brainstorm is er voor iedereen die betrokken is bij de productie in de brede zin van het woord. In het geval van de Klooster zaten er redacteuren aan tafel, de eindredacteur, een van de twee predikanten, iemand van het kerkelijk bureau die ook de advertentiewerving ging doen, de fotograaf, wijzelf als ontwerpers en leiders van de brainstorm.

Wanneer brainstormen?

Om een project actief af te trappen is een brainstorm ideaal. Dus je houdt hem aan de start van een nieuw project, als nog niet alles vastligt. Behalve dan de wens om het anders te doen dan voorgaande jaren. Deze brainstorm met de Kloosterkerk diende vooral om het blad te vullen met goede en frisse ideeën, verrassende onderwerpen en invalshoeken.

Wat is het resultaat?

Met elkaar ideeën bedenken geeft energie. En zorgt voor betrokkenheid bij het project. Verder kunnen de resultaten je behoorlijk verrassen. Eén van de ‘regels’ van het brainstormen is namelijk dat je doordenkt en voortborduurt op geopperde ideeën. Dan kom je verder dan in je eentje. Dus stel je oordeel uit en accepteer elk idee. Het brengt je op nieuwe ideeën.

Omdat je tijdens een brainstorm vooral voor veel gaat, heb je na afloop een enorme lijst of stapel post-its met ideeën. Dat betekent dat je lang niet alle geopperde plannen en uitgesproken gedachtes kunt verwerken. Bewaar de aantekeningen of verwerk de post-its in een Word-document. Zo heb je altijd een reservelijst. Of misschien al een goed begin voor de brainstorm van volgend jaar.

Zelf doen?

De brainstorm met de Kloosterkerk gebeurde aan de hand van een door De Zagerij ontwikkelde matrixmethode, speciaal voor magazines. Maar je hebt niet veel nodig om zelf aan de slag te gaan: veel post-its, stiften voor iedereen, grote vellen papier. De brainstorm draait om één eenvoudige, concrete en open vraag die idealiter begint met de woorden: ‘Hoe kunnen we’. Maar elke andere vraag is net zo goed zolang het maar een vraag is die een bepaalde actie, een handeling als antwoord heeft. Het werkt goed om de deelnemers wat ideeën voor zichzelf op te laten schrijven voor je overschakelt op het in de groep doordenken over de suggesties.

En hou je aan de vier regels voor brainstormen: 1. ga voor veel, 2. stel je oordeel uit, 3. niets is te gek, 4. lift mee op de ideeën van anderen, borduur voort, denk door. Het selecteren van de beste ideeën kun je doen aan de hand van een framework (bijvoorbeeld een bladformule) of door te stemmen over de ideeën (maximaal vijf stickertjes plakken).

De kracht van magazines

Met het boek Magazine Power geven we je nog meer handvatten om het verhaal van jouw organisatie of bedrijf te vertalen in een aantrekkelijk en authentiek magazine. In bijna 70 pagina’s leggen we uit hoe je een bladformule opstelt, wanneer je (niet) voor een digitaal magazine kiest, hoe je kunt denken als een bladenmaker. En je hebt genoeg argumenten om je blad intern te verkopen.

MagazinePower
Brainstorm: een frisse wind door je magazine