Magazinspiratie: Scènes, blad voor theaterliefhebbers

magazinspiratie

Bij De Zagerij zijn we ervan overtuigd dat over elk onderwerp, organisatie of fenomeen een (relatie)magazine te maken is. Ook voor jouw bedrijf of organisatie. En op onze zoektocht naar inspirerende voorbeelden ontstond het idee om eens wat hoofdredacteuren of initiatiefnemers te benaderen en ze te vragen wat over hun magazine-idee te vertellen.

De aftrapper van deze reeks artikelen is Jos Schuring, bedenker, oprichter én hoofdredacteur van Scènes, magazine voor theaterliefhebbers.

Scènes is wellicht een wat a-typisch relatieblad. Het komt namelijk niet van een organisatie of bedrijf, maar is bedacht en tot leven gewekt door Jos Schuring, journalist en marketeer op het terrein van cultuur en theater. De inhoud bestaat uit professioneel en met kennis van zaken geschreven interviews en achtergronden, in opdracht van impressariaten, producenten en theatergezelschappen.

De ruimte die dag- en weekbladen inruimen voor recensies en interviews met theatermakers wordt met de dag kleiner, constateerde Schuring vier jaar geleden. De theaterliefhebber wordt verwezen naar internet. Maar hoe weet je dat wat je daar aantreft, ook echt goede informatie is? En wat als je nou eens wat meer wilt lezen? Niet alleen maar de door een publiciteitsmedewerker van het gezelschap gecomponeerde alinea die je op elke schouwburgwebsite gekopieerd ziet. Scènes voorziet in die behoefte aan betrouwbare en toegankelijke informtie over theater.

Schuring koos bewust voor een papieren blad en niet voor een on-line uitgave. Daar zijn volgens hem de verdienmodellen van internet niet naar. Uiteraard is er wel een website. Op Scenes.nu staan recensies van voorstellingen. Die zorgen voor naamsbekendheid. Veel recensies worden immers door de theaterproducenten in hun publicitaire acties gebruikt, (positieve) citaten en sterren worden gretig verspreid. De facebook-pagina zet hij in om de acties rondom voorstellingen te delen, te verwijzen naar recensies op de website en naar de inhoud van het blad. Ook Twitter vervult de rol van verwijzer naar recensies op de website.

Het blad ligt voor € 5,95 in de winkel. Dus toch geen relatiemagazine? Jawel, want naast de losse verkoop wordt het blad ook verspreid bijvoorbeeld in Den Haag via – wat dan sinds begin 2017 het Nationale Theater heet. Hierin zijn Theater a/h Spui, de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel en NT Jong verenigd. Het aanbod van deze theaters en producenten, aangevuld met Korzo, het Zuiderstrandtheater en het Residentie Orkest, wordt aan de man gebracht in de buitenste 16 pagina’s van de in totaal 64 pagina’s.

Zo heeft theaterminnend Den Haag zijn eigen editie van Scènes die twee keer per jaar gratis wordt verspreid onder de relaties (bezoekers en geïnteresseerden) van de deelnemende podia en gezelschappen. En dat is dan voor deze theaters weer een heel slimme manier om relevante en verdiepende content te verspreiden in de serieuze verpakking van een magazine.

Heb of ken jij een goed voorbeeld dat laat zien dat overal een (relatie)magazine van te maken is? Stuur ons een mailtje met wat informatie.

Magazinspiratie: Scènes, blad voor theaterliefhebbers