Blog

Ontwerpen en schrijven hebben veel met elkaar te maken. Ontwerpen gaat over communicatie, over betekenis, over begrip. En dat kan niet zonder taal. Alleen een plaatje is niet genoeg. Een idee moet onder woorden gebracht worden. Een wens uitgesproken. En keuzes verantwoord. Zo is schrijven een interessant bijproduct geworden van ontwerpen. Zoals zaagsel dat is in een zagerij. Vandaar Zaagsel.

Heb je nog wel een huisstijl nodig?

Een aantal jaar geleden, bij de komst van responsive design, riepen we nog uit: “Ja maar als alles zich moet aanpassen aan elk scherm, waar blijft dan de vormgeving? Vormgeving wordt ‘lastig’, zit in de weg! Op deze manier worden…

Kritische blik

Is het toeval dat kritisch en kramp met dezelfde letters beginnen? Het eerste leidt in ieder geval vaak tot het tweede. Ook bij ons als we ons voorstellen hoe de andere kant van de tafel verkrampt bij onze kritische opmerkingen…

Hoe vind je een ontwerpbureau dat bij je past?

Hoe vind je een ontwerpbureau dat bij je past? Oftewel: hoe maken wij duidelijk hoe we werken, wat je van ons kunt verwachten (en wat niet), wat hebben we nodig om ons werk goed te kunnen doen? Zodat jij kunt…

Laat de boodschap spreken (en niet je reclamebureau)

De PvdA is zoekende. Geeft niet, we weten allemaal wel eens niet hoe we onszelf moeten presenteren. Dan haal je er iemand bij die je helpt het juiste pad weer te vinden. Een reclamebureau bijvoorbeeld, is vaker gebeurd. De gezamenlijke…

Drie begrijpelijke misverstanden

Wat weten wij nou van het runnen van een grote zorg- of onderwijsinstelling? Of van het managen van een communicatieafdeling? Bij lange na niet zoveel als onze klanten. Wij denken daar vast veel te makkelijk over want we hebben geen…

Van Marketing naar Magazine

Hij kijkt je aan vanaf de stapel tijdschriften in de wachtkamer van de huisarts. Trotse blik in de ogen. De blik van een overlever, van iemand die het allemaal zelf heeft meegemaakt. En overwonnen. Niemand kan die blik overtuigender tonen…

Het Big Picture Magazine-model: een krachtige mix van identiteit, inhoud en medium

We ontwikkelden het Big Picture Magazine-model om inzicht te geven in de elementen die je bedrijfsblad tot een succes kunnen maken – of het nu een relatiemagazine of een personeelsblad  is. Andersom kun je bij tegenvallende resultaten uit bijvoorbeeld een…

Bezuinigen op je bedrijfsbladen: hoe maak je écht een goede afweging?

Je staat op het punt om je bladenportfolio eens goed door te lichten. Wat is in de loop van de tijd door digitale ontwikkelingen overbodig geworden? Welke magazines leveren te weinig op? Welke zullen ondanks de digitalisering blijven bestaan, ook…