Laat de boodschap spreken (en niet je reclamebureau)

De PvdA is zoekende. Geeft niet, we weten allemaal wel eens niet hoe we onszelf moeten presenteren. Dan haal je er iemand bij die je helpt het juiste pad weer te vinden. Een reclamebureau bijvoorbeeld, is vaker gebeurd. De gezamenlijke inspanning – het spotje – laat je daarna op tv zien. Of op facebook.

Dat laatste gaat tegenwoordig wel wat anders. Spotjes presenteer je het liefst prime-time bij De Wereld Draait Door. Zo ook het spotje van de PvdA. Aan tafel zitten partijleider Lodewijk Asscher en founder & managing director Strategy bij reclamebureau N=5.

Zekerheid
Ze hebben het over de voor-de-handliggende kern van de sociaal-democraten die zó voor de hand ligt dat ze er bij de partij gewoon overheen keken. En dat dit reclamebureau hielp om het weer te zien. En wat zagen ze dan? Onzekerheid. En de oplossing van het reclamebureau: biedt de mensen zekerheid.

Op zich niet veel mis mee, maar moet je het allemaal zo gaan uitleggen? Wat hebben wij kijkers daaraan?

Bedrijfsego
Bij een politieke partij hoort een overtuiging die uit de tenen en haarvaten van de partij komt. Die in het dna van de partij zit gebakken. Een overtuiging is niet de uitkomst van een formule. En het reclamebureau zou zeker niet aan tafel moeten zitten bij DWDD om over hun eigen aandeel te praten. Je bedrijfsego oppoetsen doe je maar op een vakwebsite als Adformatie.nl (is óók gebeurd, alleen voor abonnees).

Stoppen…
Moeten we zo precies weten hoe het ‘herscheppen van de boodschap zelf’ in zijn werk ging? Soms is uitleg effectief. Denk aan de wantoestanden in de vleesindustrie om te laten zien hoe jouw stukje vlees op je bord kwam. Er zijn mensen voor minder vegetariër geworden. Of je ziet de foto van de maaginhoud van een albatros, vol plastic. En je hebt opeens een concrete voorstelling van het effect van de plastic soep.

Meestal zijn verhalen en beelden die je met de waarheid confronteren, bedoeld om je te laten stoppen. Stop met vlees eten, met plastic op het strand achterlaten! Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat we moeten stoppen met op de PvdA te stemmen?

Waarom dan toch deze uitleg, deze ontleding? Het laat alleen maar duidelijker zien dat het de PvdA ontbreekt aan een heldere en oprechte boodschap.

Bingo
Wij spelen tegenwoordig ‘zekerheids’-bingo. Even kijken of Lodewijk wel genoeg ‘zeker’, ‘zekerheid’, ‘zeker zijn’, ‘verzekerd zijn van’ zegt. Moest-ie ook doen van het reclamebureau, lazen we in de krant. Vermakelijk, maar met geloofwaardigheid heeft het weinig te maken.

Reageer op dit artikel

Laat de boodschap spreken (en niet je reclamebureau)